چک‌لیستِ تجهیزات موردنیاز برای تولید محتوای ویدیویی

اگر می‌خواهید با ویدئوهای خود به‌صورت آنلاین کسب درآمد کنید، باید در بازی تجهیزات موردنیاز برای تولید محتوا، متمایز باشید و قوی ظاهر شوید.

در دنیای بسیار رقابتی امروز که متمرکز بر ویدئو است، همیشه بهترین ویدئو برنده است. یک راه مطمئن برای اینکه در این ماراتن بزرگ، شما جزو برندگان باشید، سرمایه‌گذاری روی تجهیزات موردنیاز برای تولید محتوای ویدئویی است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید هرگونه تجهیزات از قبیل بهترین دوربین و بهترین میکروفون، حتماً این راهنما را تا انتها بخوانید و سپس برای خرید تجهیزات مورد نیاز خود تصمیم بگیرید.

هدف شما از خرید تجهیزات موردنیاز برای تولید محتوا چیست؟

در درجه اول و قبل از هرگونه خرید تجهیزات موردنیاز برای تولید محتوا، شما باید هدف نهایی خود، از شروع تولید محتوا را بررسی و بر اساس آن نیازسنجی کنید.

سؤالات زیر به شما کمک می‌کند تا دریابید کدام تجهیزات موردنیاز برای تولید محتوا برای شما بهترین هستند:

  • چه نوع ویدئویی می‌خواهید تولید کنید؟
  • ویدئوهای شما در کجای سفر مشتری یا قیف بازاریابی قرار می‌گیرند؟
  • بودجه و سطح مهارت تیم شما چقدر است؟

با توجه به پاسخ‌های شما به این سؤالات، اجازه دهید نیازهای شما تعیین کند که کدام تجهیزات را در لیست خرید خود قرار دهید. وقتی شک دارید، کمتر خرید کنید و کم کم به سمت پیشرفت کسب‌وکار خود و خرید تجهیزات بیشتر حرکت کنید.

انتخاب تجهیزات مناسب فیلمبرداری می‌تواند در کیفیت نهایی کار تفاوت قابل توجهی را ایجاد کند. علاوه بر این انتخاب تجهیزات درست، باعث می‌شود پروژه‌ها را آسان‌تر به پایان برسانید.

بسیاری از تجهیزات فیلمبرداری مثل دوربین ضروری هستند. اما تجهیزات دیگری مثل سه‌پایه یا دوربین اختصاصی نیز وجود دارد که می‌توانید برای حرفه‌ای‌تر کردن ویدیوهای خود آن‌ها را تهیه کنید.

میکروفون یقه ای

۱. دوربین فیلمبرداری

دوربین فیلمبرداری، اصلی‌ترین ابزاری است که می‌توانید برای ضبط محتوای ویدیویی از آن استفاده کنید. دست شما در انتخاب دوربین باز است. شما می‌توانید یک دوربین  DSLR یا یک دوربین بدون آینه تهیه کنید. یا آنکه با دوربین گوشی خود فیلمبرداری کنید. انتخاب یک دوربین به چند مورد بستگی دارد:

  • بودجه: دوربین‌های فیلمبرداری متناسب با بودجه‌های مختلفی عرضه می‌شوند و بستگی به این دارد که چقدر می‌خواهید برای خرید یک دوربین هزینه کنید.
  • نوع ویدیویی که میخواهید ضبط کنید: با توجه به نوع ویدیویی که قرار است ضبط کنید باید دوربین مورد نظر خود را تهیه کنید. مواردی مثل اینکه به ویدیوهای 4K احتیاج دارید یا Full HD هم جوابگوی نیاز شما است.
  • جایی که قرار است ویدیوی شما منتشر شود: قرار است چگونه و چه جایی ویدیوهای شما منتشر شود. متناسب با آن می‌توانید دوربین مناسب تولید محتوای ویدیویی خود را انتخاب کنید.
  • آیا ویدیوهای شما به صدا احتیاج دارند؟ برخی از دوربین‌های فیلمبرداری گزینه‌های بهتری برای ضبط صدا دارند. اگر دوربین شما میکروفون داخلی نداشته باشد، شما باید از یک میکروفون خارجی استفاده کنید.

بهترین دوربین برای تولید محتوا

برای هر تولیدکننده محتوا، ابتدایی‌ترین چالش، انتخاب بهترین دوربین برای تولید محتوا است. قطعاً شما به دوربینی برای فیلم‌برداری باکیفیت بالا نیاز دارید؛ اما اگر به‌تازگی اقدام به تولید محتوای ویدئویی کرده‌اید، لزوماً بهترین دوربین، گران‌قیمت یا حرفه‌ای نیست و می‌توانید از گوشی هوشمند خود برای شروع کار استفاده کنید.

اگر یک تولیدکننده محتوای مبتدی هستید، کیفیت گوشی‌های هوشمند آیفون یا اندروید می‌تواند برای شروع ساخت ویدئو قابل‌قبول باشد، اما اگر در تولید محتوای باکیفیت‌، حرفه‌ای هستید، پیشنهاد می‌کنیم روی بهترین دوربین برای تولید محتوا و فیلم‌برداری سرمایه‌گذاری کنید.

بسیاری از سازندگان و فیلمسازانی که از ویدئوهای خود به‌صورت آنلاین کسب درآمد می‌کنند، از دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون آینه استفاده می‌کنند که کیفیت عالی دارند. اکثر این دوربین‌ها قادر به تصویربرداری باکیفیت K4 هستند. برخی از آنها حتی می‌توانند ویدئوها را باکیفیت K6 و حتی K8 ضبط کنند؛ اما چیزی که واقعاً باید به آن توجه کنید، نرخ فریم دوربین است. آیا دوربین شما می‌تواند با نرخ فریم بالا (مثلاً 120 فریم در ثانیه) در K4 فیلم‌برداری کند؟

بیایید برخی از بهترین دوربین‌هایی را که می‌توانید بخرید، با هم مرور کنیم تا بتوانید در خرید بهترین دوربین برای تولید محتوا، بهترین تصمیم را بگیرید:

بهترین دوربین فیلم‌برداری مبتدی: Canon M50 Mark II

در میان دوربین‌های DSLR میان‌رده Canon M50 Mark II بهترین دوربین بدون آینه برای مبتدیان است. اگر قصد دارید کمتر از 700 دلار برای دوربین و لنز هزینه کنید، این دوربین بهترین انتخاب شما می‌تواند باشد.

Canon M50 Mark II که در نوامبر 2020 عرضه شد، می‌تواند ویدئوهای فول‌اچ‌دی، با فریم بالا (p 120) ، فوکوس خودکار Dual Pixel و بالاترین کیفیت 4K/24p ضبط کند.

خرید دوربین کانن به شما این امکان را می‌دهد که از فهرست عظیم لنزهای باکیفیت آن استفاده کنید. اشتباه کردن با لنزهای کانن سخت است زیرا آنها در نهایت می‌توانند تفاوت بزرگی در تصویر نهایی شما ایجاد کنند.

مطلب مرتبط: معرفی بهترین تجهیزات نورپردازی برای تولید محتوا

بهترین دوربین فیلم‌برداری حرفه‌ای: Sony A7III

Sony A7III یک دوربین بدون آینه بسیار توانا و یک انتخاب همه‌جانبه عالی برای همه سازندگان حرفه‌ای ویدئو است. این دوربین می‌تواند با یک سنسور 24 مگاپیکسلی فول فریم فیلم‌برداری کند، به این معنی که وقتی نوبت به ویرایش فیلم می‌رسد، می‌توانید بدون افت کیفیت خروجی بگیرید. این قابلیت به شما امکان می‌دهد وقفه‌های بدون کات ایجاد کنید تا مخاطبان خود را برای مدت طولانی‌تری درگیر خود نگه دارید.

 Sony A7SIII : بهترین دوربین فیلم‌برداری بدون آینه

اگر به دنبال دوربینی بهتر هستید که کیفیت تصویری شگفت‌انگیز و خیره‌کننده به شما بدهد، Sony A7SIII یک دوربین بدون آینه بسیار باکیفیت و همه‌کاره است و می‌تواند تصاویر شگفت‌انگیزی ثبت کند. این دوربین قادر به فیلم‌برداری K4 با سرعت 120 فریم بر ثانیه است. قیمت Sony A7SIII  از 3500 دلار (بدون لنز) شروع می‌شود.

راحت‌ترین دوربین فیلم‌برداری: دوربین گوشی هوشمند

شما هرگز نمی‌دانید چه زمانی یک صحنه الهام‌بخش یا فرصت استثنایی برای ضبط ویدئو پیش می‌آید. ضبط ویدئو با تلفن هوشمند می‌تواند برای بازاریابی، مستندسازی و بسیاری موارد دیگر عالی باشد. خوشبختانه، بیشتر گوشی‌های هوشمند می‌توانند ویدئوهای بسیار خوب و باکیفیتی بگیرند.

اگر تولیدکننده محتوای ویدئویی هستید، باید بتوانید در هر زمانی از سوژه‌های خود بهترین ویدئوها را بگیرید. داشتن یک تلفن هوشمند به شما این امکان را می‌دهد در چند دقیقه فیلم خود را ضبط، ویرایش و آپلود کنید.

برنامه‌های زیادی وجود دارند که به شما امکان می‌دهند، قبل از آپلود ویدئوهای خود ویرایش‌های اولیه را انجام دهید تا کیفیت ویدئو خود را بهبود ببخشید. ما در یک مقاله مفصل در مورد بهترین اپلیکیشن‌های ادیت ویدئو در گوشی هوشمند پرداخته‌ایم:

معرفی 16 اپلیکیشن برای ادیت و تدوین ویدئو

بهترین-میکروفون-برای-تولید-محتوا

۲. سه‌پایه دوربین

برای آنکه ویدیوها هنگام ضبط نلرزد، می‌توانید از یک سه‌پایه استفاده کنید. این وسیله به شما اجازه می‌دهد بدون هرگونه ایجاد لرزش بدی حین فیلمبرداری، حتی دوربین را به زوایای مختلفی نیز بچرخانید یا ارتفاع آن را کم و زیاد کنید. اما برای انتخاب سه‌پایه موارد مهمی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • استحکام: اگر پروژه فیلمبرداری شما خارج از خانه است، شما باید سه‌پایه مستحکم و مقاومی را انتخاب کنید. علاوه بر این میزان انعطاف‌پذیری یک سه‌پایه دوربین هم با توجه به نوع استفاده شما می‌تواند اهمیت داشته باشد.
  • مدل مناسب: سه‌پایه‌ای که انتخاب می‌کنید باید مناسب ابعاد دوربین مورد نظر شما باشد. اگر با گوشی هوشمند خود هم فیلمبرداری می‌کنید، این سه‌پایه باید با ابعاد گوشی شما تناسب داشته باشد.

۳. تجهیزات نورپردازی

نور خوب تفاوتی اساسی در ویدیوی نهایی به وجود می‌آورد. قطعاً اگر ویدیویی پخش شود که نور کافی ندارد، میلی برای تماشای آن نخواهید داشت.

تجهیزات نورپردازی، ابزارهایی بسیار مفید برای ضبط محتوای ویدیویی استودیویی هستند. اما انتخاب کردن نور درست، به همین سادگی نیست. در کنار پروژکتورهای نور، اضافه کردن یک رفلکتور نور هم می‌تواند کیفیت پروژه را ارتقا دهد. انواع رینگ لایت نیز گزینه خوبی برای تولید برخی از محتوای ویدیویی خاص مثل ولاگ آرایشی و بهداشتی هستند.

میکروفون یقه ای

۴. میکروفون

اگر دوربین شما دارای یک میکروفون داخلی است، اتصال یک میکروفون مستقل خارجی به آن می‌تواند کیفیت صدای ضبط شده را بالا ببرد. وقتی یک میکروفون حرفه‌ای را به دوربین وصل کنید، مطمئن خواهید بود که تمام صداها ضبط شده است.

برای انتخاب یک میکروفون مناسب باید به چند نکته توجه داشته باشید:

  • بوم: بوم گزینه خوبی برای ضبط صدای چندین سوژه است.
  • اتصال بیسیم: یک میکروفون بی‌سیم گزینه خوبی برای ضبط صدا از راه دور و زمانی است که نمی‌خواهید سوژه میکروفون بوم را دستش بگیرد.
  • میکروفون شاتگان: میکروفون شات‌گان به شما اجازه می‌دهد صدای سوژه خاصی را با دقت ضبط کنید. شما می‌توانید این میکروفون را به یک پایه بوم وصل کنید یا دستتان نگه دارید.
  • میکروفون دستی: میکروفون‌های دستی گزینه خوبی برای ضبط ویدیوهای سرگرم کننده است. این میکروفون به شما اجازه می‌دهد در حین حرکت بتوانید به خوبی صداها را هم ضبط کنید.
  • میکروفون یقهای: میکروفون‌های یقه‌ای را می‌توانید به لباس خود وصل کنید و صدای واضحی را ضبط کنید. این یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای ضبط محتوای ویدیویی است.

بهترین میکروفون برای تولید محتوا

صدای ویدئو نیمی از تجربه مخاطب از تماشای ویدئو را تشکیل می‌دهد و در جلب‌توجه مخاطب بسیار تأثیرگذار است. کیفیت و غنای صدا نقش زیادی در جذب مخاطب ایفا می‌کند. وقتی صدا خوب نیست، مخاطب بلافاصله از تماشای محتوای ویدئوی شما صرف‌نظر می‌کند.

به فیلم‌هایی با صداگذاری استثنایی مانند Tenet (2020) ،Joker (2019) و Interstellar (2014) فکر کنید، کیفیت و درخشش صدا به‌اندازهٔ داستان اصلی این فیلم‌ها در جذب تماشاگران مؤثر بوده است.

متأسفانه اغلب سیستم‌های صوتی داخلی در دوربین‌ها یا گوشی‌های هوشمند، صدای باکیفیتی را ضبط نمی‌کنند؛ بنابراین برای اطمینان از اینکه بهترین تجربه صدا را به مخاطبان خود ارائه می‌دهید، سرمایه‌گذاری در تجهیزات صوتی مانند خرید بهترین میکروفون بسیار مهم است.

میکروفون شاتگان

میکروفون‌های شاتگان یا میکروفون‌های با جهت‌گیری بالا، محبوب‌ترین انتخاب برای ضبط صدا در میان تولیدکنندگان محتوا هستند. این دوربین‌ها به‌راحتی روی دوربین شما نصب می‌شوند و برای ضبط ویدئو و مصاحبه چه در داخل خانه یا خارج از خانه، عالی هستند.

یکی از ایرادهای میکروفون‌های شاتگان این است که با افزایش فاصله بین میکروفون و سوژه، کیفیت صدا کاهش می‌یابد. در واقع این میکروفون‌ها زمانی که به سوژه نزدیک‌تر باشد بهترین کیفیت را به شما می‌دهد. برای رفع این مشکل میکروفون را روی یک میله بوم نصب کنید؛ به این ترتیب شما می‌توانید صدای باکیفیتی را حتی از راه دور ضبط کنید.

بهترین میکروفون شاتگان: Rode Video

این نوع میکروفون دارای یک سیستم Rycote Lyre است که صدای ضبط شده را از عوامل خارجی جدا می‌کند.

میکروفون یقه‌ای

میکروفون‌های یقه‌ای نیز در بین تولیدکنندگان محتوای ویدئویی محبوب هستند. این میکروفون‌های کوچک به‌راحتی روی پیراهن شما می‌چسبند و مستقیماً به تلفن همراه یا دوربین متصل می‌شوند.

اگر در یک جای ثابت مثل استودیوی خانگی، ویدئوی خود را ضبط می‌کنید، این میکروفون‌های یقه‌ای عالی هستند و همچنین برای انجام مصاحبه و ولاگ خوب هستند.

بهترین میکروفون یقه‌ای:  RODE GO

بهترین میکروفون یقه‌ای، میکروفون بی‌سیم RODE GO است. این میکروفون قابل‌حمل و بی‌سیم برای سازندگان محتوا بسیار مناسب و کاربردی است.

لطفاً اهمیت میکروفون را در تولید محتوای ویدئویی دست‌کم نگیرید، مقاله زیر که به طور کامل به معرفی بهترین میکروفون‌های موجود در بازار ایران پرداخته است، دید بهتری در مورد خرید بهترین میکروفون برای تولید محتوا به شما خواهد داد:

بهترین میکروفون برای ضبط ویدئو

تجهیزات-تولید-محتوا

۵. هدفون

یک هدفون خوب می‌تواند به ویرایش صداهای کلیپ شما کمک کند. از آنجا که قرار است ساعت‌های زیادی هدفون روی گوش شما قرار بگیرد، باید به اندازه کافی جنس راحت و خوبی داشته باشد.

هدفون‌ها در سبک‌های مختلفی مثل پشت باز، پشت بسته یا نیمه باز وجود دارند و باید مدلی که با آن راحت‌تر هستید را انتخاب کنید.

بهترین هدفون خوش قیمت: هدفون AKG K72

هدفون پشت بسته ‌AKG K72 کیفیت بالایی را در اختیار شما می‌گذارد و گستره صوتی وسیع آن اجازه می‌دهد صداها را به بهترین شکل ممکن تنظیم کنید. استفاده از این هدفون در طولانی مدت به هیچ عنوان آزاردهنده نیست و این باعث می‌شود پس از چند ساعت استفاده برای مونتاژ ویدیوها هم احساس خستگی به شما دست ندهد. ضمن اینکه ایرکاپ‌های این هدفون نیز قابل تعویض است و پس از مستهلک شدن می‌توانید به آسانی آن‌ها را با ایرکاپ‌های جدید عوض کنید.

از دیگر ویژگی‌های این هدفون باید به پلاگ ۱.۸ اینچی و مبدل پلاگ ۱.۴ اینچی، رنج پاسخگویی فرکانس ۱۶ تا ۲۲ هزار هرتز و طول کابل ۳ متری اشاره کرد.

۶. لنز دوربین

لنزهای دوربین به شما اجازه می‌دهند دوربین را با توجه به صحنه‌ای که قصد فیلمبرداری از آن را دارید تنظیم کنید. این می‌تواند لنز اصلی، لنزی با فاصله کانونی ثابت یا یک لنز زوم با فاصله کانونی متغیر باشد. لنزهای واید فاصله کانونی کوچکی دارند که به شما اجازه می‌دهند سوژه‌های بیشتری را داخل کادر جای دهید.

یک فیلتر ND سطح نور در ویدیوهای شما را تنظیم می‌کند. لنزهای ماکرو برای گرفتن صحنه‌های کلوزآپ از سوژه‌های بی‌جان مناسب هستند.

۷. باتری اضافه

اگر محتوای ویدیویی طولانی تولید می‌کنید، حتماً به چند باتری اضافه برای تجهیزات فیلمبرداری خود نیاز دارید. به طور مثال اگر قرار است کل روز را بدون توقف ضبط کنید، توصیه می‌کنیم حداقل ۴ باتری اضافه‌تر داشته باشید.

معمولاً باتری‌های شارژی، گزینه مناسب‌تری برای انتخاب هستند. زیرا هر زمانی که شارژ آن‌ها تمام شود، می‌توانید مجدداً شارژ کنید.

۸. کارت حافظه

تهیه یک کارت حافظه جانبی هم ایده بسیار خوبی است؛ فقط مطمئن شوید که مدل مناسب نوع دوربین خود را انتخاب کرده‌اید. کارت‌های فلش مموری، به خاطر ابعاد کوچک خود و ظرفیت مناسبی که ارائه می‌کنند، محبوبیت خوبی پیدا کرده‌اند. کارت‌های حافظه در اندازه‌های مختلفی ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی عرضه می‌شوند.

بهترین کارت حافظه: اس دی کارت ۲۵۶ گیگابایتی سن دیسک Extreme Pro SDHC

کارت حافظه اس دی ۲۵۶ گیگابایتی حرفه‌ای Sandisk Extreme Pro SDHC سرعت خواندن ۲۰۰ مگابایت بر ثانیه‌ای را ارائه می‌کند، در برابر آب و ضربه مقاوم است و یک قفل را هم در اختیار کاربران می‌گذارد.

با همراه داشتن یک کارت حافظه می‌توانید در مواقعی که فضای ذخیره‌سازی داخلی دوربین پر است و هارد اکسترنال را هم به همراه ندارید یا فضای کافی ندارد، از فضای ۲۵۶ گیگابایتی که این اس دی کارت در اختیارتان می‌گذارد استفاده کنید.

۹. هارد اکسترنال

اگر قرار است محتوای ویدیویی زیادی را ضبط کنید، کارت حافظه جانبی کافی نیست و باید یک هارد اکسترنال را هم تهیه کنید. شما می‌توانید از این هارد برای انتقال ویدیوها از دوربین و خالی کردن حافظه آن برای ادامه فیلمبرداری استفاده کنید. در پایان روز هم می‌توانید ویدیوهای موجود در هارد اکسترنال خود را برای مونتاژ و ویرایش به کامپیوتر انتقال دهید.

بهترین هارد اکسترنال: هارد ۲ ترابایتی ای دیتا HD720

این هارد اکسترنال ۲ ترابایتی از یک روکش سیلیکونی شش ضلعی و مستحکم بهره می‌برد که باعث محافظت از آن در برابر سقوط می‌شود. این هارد اکسترنال همچنین از گواهی IP68 بهره می‌برد که باعث مقاومت آن در برابر آب و گرد و غبار می‌شود. بنابراین بدون نگرانی از شرایط محیط فیلمبرداری می‌توانید این هارد اکسترنال را با خودتان حمل کنید.

کانکتور این هارد در نوع USB3 با سرعت ۵ گیگابیت بر ثانیه و در نوع USB2 با سرعت ۴۸۰ مگابایت بر ثانیه داده‌ها را انتقال می‌دهد.

سخن پایانی

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، تهیه تمام این تجهیزات برای تولید محتوای ویدیویی واجب نیست؛ کار شما حتی با دوربین گوشی و یک میکروفون ارزان قیمت هم راه می‌افتد.

اما به خاطر بسپارید که با توجه به انبوهی از محتوای ویدیویی که این روزها توسط گروه‌های مختلفی تولید می‌شود، هر چه سطح محتوای ویدیویی شما بالاتر باشد افراد بیشتری را با خودش درگیر خواهد کرد و این شما را از رقبا جلو می‌اندازد. این اتفاق بدون خرید تجهیزات حرفه‌ای فیلمبرداری مثل یک دوربین DSLR یا بدون آینه، لنزهای مناسب، تجهیزات نورپردازی و یک میکروفون باکیفیت امکان‌پذیر نیست.

در این مقاله با شما در مورد تجهیزات موردنیاز برای تولید محتوا صحبت کردیم و بهترین میکروفون و بهترین دوربین برای تولید محتوا را معرفی کردیم.

در پایان به‌خاطر داشته باشید، همان‌طور که در مقاله برای جذب مخاطب در ابتدای ویدئو چقدر زمان داریم؟ گفتیم شما حدود 15 ثانیه فرصت دارید تا روی مخاطبان خود اثر بگذارید.

این موضوع بدان معناست که شما باید 15 ثانیه اول ویدئوی خود را بسیار جذاب و سرگرم‌کننده بسازید تا مردم را برای تماشای ادامه ویدئوی خود کنجکاو کنید.

برای جذابیت بیشتر محتوای خود سعی نکنید شخص دیگری باشید، خودتان باشید و بگذارید شخصیت شما محتوای خوب و درخشان شما را به نمایش بگذارد و از همه تجهیزاتی که دارید بهترین استفاده را انجام دهید.

تجهیزات موردنظر شما برای تولید محتوای ویدئویی چیست؟ لطفاً تجربیات خود را با ما و دوستان خود به اشتراک بگذارید.
مطالب پیشنهادی برای شما
1 نظر
  1. کمال می گوید

    بسیار نکات خوبی بود . ممنون

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.