راهنمای خرید PS5

پر بی‌راه نیست اگر بگوییم PS5 یا همان پلی‌استیشن ۵، محبوب‌ترین کنسول بازی این روزهاست. جدیدترین پلی‌استیشن عرضه شده، یک گزینه جذاب برای گیمرهاییست که به دنبال ورود به نسل جدید هستند. اما، درست مثل هر محصول دیگری، هنگام خرید PS5 باید نکات مختلفی را در نظر داشته باشید. در این راهنمای خرید PS5، نگاهی به ویژگی‌های این کنسول و مواردی که هنگام خرید آن باید در ذهن داشته باشید خواهیم انداخت. پس در ادامه با بلاگ آپارات گیم همراه باشید.

استاندارد ادیشن یا دیجیتال ادیشن؟

سونی اقدام به عرضه دو مدل از کنسول PS5 کرده است. این دو مدل استاندارد ادیشن (Standard Edition) و دیجیتال ادیشن (Digital Edition) نام دارند. این دو مدل به ترتیب ۵۰۰ و ۴۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده‌اند. تنها تفاوت بین این دو مدل، درایو نوری برای اجرای بازی‌های فیزیکی است که نسخه دیجیتال ادیشن آن را در خود جای نداده. در هنگام خرید کنسول، بر اساس نیاز خود مبنی بر استفاده یا عدم استفاده از دیسک‌های فیزیکی، مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

سمت راست پلی‌استیشن دیجیتال ادیشن و سمت چپ، پلی‌استیشن استاندارد ادیشن
سمت راست پلی‌استیشن دیجیتال ادیشن و سمت چپ، پلی‌استیشن استاندارد ادیشن

سیستم ریجن‌بندی سونی

یکی از اولین سوالاتی که در هنگام خرید کنسول‌های پلی‌استیشن به ذهن خریداران می‌رسد و اتفاقا فروشندگان هم به واسطه آن گاها خریدار را تحت تاثیر اطلاعات اشتباه‌شان قرار می‌دهند، بحث ریجن‌بندی کنسول‌های شرکت سونی است. ریجن (Region) در لغت به معنای منطقه است. تفاوت‌ ریجن‌های کنسول PS5، در واقع مربوط به منطقه‌ای است که شرکت سونی قصد داشته آن دستگاه‌ها را به آن منطقه بفرستد. به طور مثال، ریجن ۱ عموما مربوط به آمریکای شمالی است. کنسول‌هایی که ریجن آن‌ها ۱ است، برای عرضه در بازار آمریکای شمالی بسته‌بندی و فرستاده می‌شوند. ریجن ۲ بیشتر برای اروپا و خاورمیانه است و در ایران هم بیشتر همین ریجن یافت می‌شود. یادتان باشد که تمامی ویژگی‌های کنسول PS5 در تمامی ریجن‌ها یکسان است. هیچ مشکلی برای ساخت اکانت با آدرس مورد علاقه شما وجود ندارد. مشکلی در مورد اجرای بازی از روی دیسکی که ریجن آن با کنسول شما یکسان نیست هم وجود ندارد. در نتیجه، هیچ تفاوتی ندارد که کنسول PS5 شما برای چه ریجنی است. حتی در زمان PS4 کنسول‌های ریجن ۳ یک تفاوت عمده با کنسول‌های دیگر ریجن‌ها داشتند و آن متفاوت بودن عملکرد دو دکمه دایره و ضربدر کنترلر در منوهای کنسول بود. این تفاوت هم دیگر در PS5 وجود ندارد. بنابراین، هیچ دلیلی ندارد که برای ریجن، هزینه اضافه‌تری بپردازید.

محتویات جعبه

یکی از مشکلات اساسی هنگام خرید کنسول، مسئله محتویات جعبه است. فروشندگان بسیاری در کشور ما با حربه‌هایی نظیر «لوازم جانبی اصلی» کنسول خود را با قیمتی بالاتر به مشتریان می‌فروشند. به همین علت، لازم است تا از محتویات دقیق جعبه کنسول پلی‌استیشن ۵ اطلاعات کافی داشته باشید تا در دام چنین فروشندگانی نیفتید.

شما در جعبه کنسول PS5 می‌توانید موارد زیر را پیدا کنید:

  • یک کنسول پلی‌استیشن ۵ (بسته به مدل تهیه شده، استاندارد ادیشن یا دیجیتال ادیشن)
  • یک عدد کنترلر پلی‌استیشن ۵ یعنی دوال‌سنس
  • یک عدد کابل برق
  • یک عدد کابل HDMI
  • یک عدد کابل شارژ Type C (برای شارژ کنترلر)
  • پایه برای قرار دادن عمودی کنسول‌ (به همراه یک عدد پیچ)
  • دفترچه‌های راهنما

بنابراین، توجه داشته باشید که مواردی مثل کابل شارژ یا پایه برای قرار دادن عمودی کنسول، «حتما» باید در جعبه وجود داشته باشد و فروشنده نباید آن‌ها را به عنوان لوازم جانبی به شما بفروشد!

البته، ممکن است کنسول شما به صورت باندل باشد. در این صورت، به احتمال بسیار قوی باندل شما می‌بایست حاوی بازی آن باندل (حال به صورت فیزیکی یا دیجیتالی) نیز باشد. بنابراین، اگر کنسول باندلی خریداری کردید، به این نکته نیز توجه داشته باشید.

کنترلر PS5 یا همان دوال‌سنس
کنترلر PS5 یا همان دوال‌سنس

گارانتی

قوانین گارانتی کنسول PS5 در کشورهای مختلف، متفاوت است. با این حال، از آن‌جایی که شرکت سونی در ایران هیچ نمایندگی ندارد و خدماتی را هم به صورت رسمی ارائه نمی‌دهد، خبری از گارانتی رسمی سونی در داخل ایران نیست. بنابراین، شما نباید گول حرف‌های فروشندگان در مورد گارانتی را بخورید! گارانتی کنسول‌های بازی هم مثل تمامی گارانتی‌های دیگر در داخل کشور، مشکلات خاص خود را دارد. بله، شرکت‌هایی هستند که خدمات گارانتی کنسول‌های بازی را در ایران ارائه می‌دهند؛ با این حال، مشکل اصلی آن‌جاست که گرفتن خدمات از آن‌ها معمولا دشوار است و به دردسرش نمی‌ارزد. بنابراین، با توجه به نیاز به پرداخت مبالغ اضافه‌تر برای گارانتی کردن کنسول، باید قبل از تصمیم‌گیری حسابی این مسئله را سبک و سنگین کنید. گارانتی خود فروشگاه‌ها هم معمولا خدمات خاصی را شامل نمی‌شود و به همین علت، تهیه آن (در صورت ارائه از سوی فروشنده‌ای که قصد خرید از او را دارید) چندان توصیه نمی‌شود.

اشتراک‌ها و بازی‌ها

توجه به این نکته حائز اهمیت است که شما برای استفاده از کنسول پلی‌استیشن ۵، نیازی به هیچ اشتراکی ندارید. با این حال، برای تجربه بخش آنلاین بازی‌ها، داشتن اشتراک PlayStation Plus ضروری‌ست. این اشتراک در کنار تائید امکان آنلاین بازی کردن شما، ماهانه چند بازی را نیز به صورت رایگان در اختیارتان قرار می‌دهد. هر از چند گاهی هم تخفیفاتی مخصوص به کاربران این سرویس در دسترس قرار می‌گیرد. این اشتراک ماهانه ۱۰ و سالانه ۶۰ دلار قیمت دارد. یک اشتراک دیگر نیز برای پلی‌استیشن در نظر گرفته شده که PS Now نام دارد. شما می‌توانید بازی‌های این سرویس را به صورت رایگان تجربه کنید. قیمت این سرویس هم مشابه با PS Plus است. نکته حائز اهمیت، انتخابی بودن تهیه این اشتراک‌هاست. شما ملزوم به تهیه آن‌ها نیستید.

برای تهیه بازی‌ها نیز دو راه کلی وجود دارد. یک راه، خرید نسخه فیزیکی بازی‌هاست. قیمت بازی‌ها بسته به مبلغی که سازنده‌ برای ‌آن‌ها تعیین کرده مشخص می‌شود. با این حال، به صورت کلی قیمت دیسک فیزیکی بازی‌ها از ۱.۵ میلیون تومان شروع می‌شود. راه دوم خرید نسخه دیجیتالی بازی‌هاست. با خرید نسخه دیجیتالی، شما هر زمانی خواستید می‌توانید بازی موردنظرتان را روی کنسول دانلود کنید. شما می‌توانید با خرید گیفت کارت، بازی‌ها را به صورت دیجیتالی تهیه کنید. حتی با خرید بازی در هنگام تخفیف‌ها، می‌توانید بیشتر هم در خریدتان سود کنید.

توجه داشته باشید که PS5 هک نشده و امکان نصب بازی‌های هک شده روی آن وجود ندارد. اگر چنین چیزی از فروشنده شنیدید، او روی کنسول شما اکانت‌های هک شده وارد می‌کند که استفاده از آن‌ها فارغ از غیراخلاقی بودن، چندان توصیه نمی‌شود چون امکان قفل شدن بازی‌های آن وجود دارد.

پلی استیشن 5

قیمت

در نهایت، به بحث قیمت می‌رسیم. پلی‌استیشن ۵ استاندارد ادیشن ۵۰۰ دلار و پلی‌استیشن دیجیتال ادیشن ۴۰۰ دلار قیمت دارد. با این حال، با توجه به کمبود این کنسول در سطح جهان، قیمت این کنسول به شکل کاذبی بالا رفته و متاسفانه در بازار ایران هم وضعیت چنین است. با توجه به نفوذ اینترنت، امکان اختلاف قیمت زیاد بین فروشگاه‌ها وجود ندارد، ولی کماکان حواس‌تان به کف قیمت بازار هنگام خرید کنسول باشد.

در پایان، امیدواریم که این راهنمای خرید PS5 برایتان مفید بوده باشد و خرید خوبی را تجربه کنید. اگر تمایل به خرید کنسول رقیب PS5 یعنی Xbox Series X را دارید، به این صفحه مراجعه کنید و اگر می‌خواهید حساب کاربری خود را در پلی استیشن باز کنید این مقاله را مطالعه کنید.

ممنون تا انتهای این مقاله همراه ما بودید، امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شود.

مطالب پیشنهادی برای شما
1 نظر
  1. ارین می گوید

    با لپ تاب هم میشه

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.